Dieselvärmare
Dieselvärmare för båtar
Installera en dieselvärmare på din båt för ökad komfort och få din säsong ombord att hålla längre. En bra idé, eftersom temperaturer lägre än 10 grader kan kännas ganska obehagligt. Med värme ombord kommer du också att kunna förebygga fukt och mögel bättre och det är ett absolut måste när du seglar till nordliga breddgrader!
- EasyStart ProReducerat pris 1 362,00 kr Ordinarie pris 1 548,00 kr
- AUTOTERM Flow 5D 12V (Diesel) i Kontrollpanel PU-27Reducerat pris 9 495,00 kr Ordinarie pris 10 995,00 kr
- AUTOTERM Flow 5D 24V (Diesel) i Kontrollpanel PU-27Reducerat pris 9 495,00 kr Ordinarie pris 10 995,00 kr
- AUTOTERM Flow 5B 12V (Bensin) i Kontrollpanel PU-27Reducerat pris 9 495,00 kr Ordinarie pris 10 995,00 kr
- Galler 75/90mm 0° SvartReducerat pris 164,00 kr Ordinarie pris 178,00 kr
- Galler 75/90mm 30° VittReducerat pris 289,00 kr Ordinarie pris 291,00 kr
- Galler 50/60mm Stängbart VittReducerat pris 429,00 kr Ordinarie pris 460,00 kr
- Galler 75/90mm stängbart SvartReducerat pris 329,00 kr Ordinarie pris 365,00 kr
- Galler 75/90mm stängbart VittReducerat pris 442,00 kr Ordinarie pris 474,00 kr
- EasyStart Web TP7.2 kontrollenhet kompl.Reducerat pris 5 153,00 kr Ordinarie pris 6 463,00 kr
- Kablage Easystart Pro till WEBReducerat pris 552,00 kr Ordinarie pris 649,00 kr
- Fläktpaket 2 kW 12V Svart (EB212WA)Reducerat pris 1 918,00 kr Ordinarie pris 2 289,00 kr
Dieselvärmare till båten
- Värm upp ordentligt ombord -
Hur fungerar ett dieselvärmesystem för varmluft?
Ett varmluftsvärmesystem för båtar värmer luft utifrån eller från båtens inre via en värmeväxlare och använder en kraftfull elektrisk fläkt för att cirkulera den varma luften runt båten genom kanal (diameter 60 - 100 mm). Den som ofta använder varmluftsvärmen ombord eller bor på båten bör tänka på att isolera varmluftskanaler för att förhindra energiförlust och minska bränsleförbrukningen. Önskad temperatur kan ställas in via en styrenhet, t.ex. i salongen, och regleras av en termostat.
För vilka båtar är en diesel varmluftsvärmare lämplig?
I uppvärmda hytter regleras varmluftsflödet via klaffar på varmluftsutloppen. Eftersom enskilda uttag kan påverka varandra och luftflödet i övriga hytter automatiskt ändras så fort ett utlopp stängs i en hytte, bör dieselvarmluftsvärmare endast användas för båtar där upp till tre rum är uppvärmda.
Är det bättre att värma frisk luft utifrån eller recirkulera inneluften när man använder en dieselvärmare på båten?
Med många varmluftsvärmare för båtar kan du välja att använda cirkulationsluft eller uteluft, precis som du kan med en bil. I recirkulationsläge sugs inomhusluften in och värms upp. Detta använder mindre energi för att hålla rumstemperaturen. Uteluft däremot innehåller mindre fukt än luften inne i båten. Uteluftsläget tjänar alltså även till att avfukta.
Dieselvärme för båtar- Fördelar
Diesel varmluftsvärmare är installerade på många båtar, eftersom bränslet som behövs för att driva dem redan finns ombord och i tillräcklig mängd. Diesel pumpas ut ur tanken för användning. Dieselvarmluftsvärmare med 2 000-3 000 watt värmeeffekt är särskilt populära och används på 6 till 10 meter långa båtar. En dieselvärmare värmer insidan av båten mycket snabbt till önskad temperatur, vilket håller din båts inre frisk och rejäl. Fläkten drivs av båtens batterier. Bränsleförbrukningen är 0,12-0,24 liter/timme, beroende på dieselvärmare, och elförbrukningen är 15-40 watt.
Autoterm luftdieselvärmare för båtar
Autoterms dieselvärmare kommer från Ryssland. Det är enkla system som är väldigt lätta att installera. Kabelmattor ingår för att göra installationen till en barnlek. Dessa värmare fungerar inte ofta, är billiga och kompakta.
En Autoterm-värmare är tekniskt lik en Air Top-värmare från Webasto. Båda dieselvärmarna har samma typ av konstruktion. Monteringsflänsen på undersidan av båda värmarna, där frisklufts- och frånluftskanalerna är anslutna och även dieselledningen ansluts, är identisk. De fungerar också på liknande sätt: en fläkt drar in luften som ska värmas upp. Bakom denna finns ett styrkort och en luft-värmeväxlare av gjuten aluminium med integrerad förbränningskammare. Inuti förbränningskammaren finns en glödstift. De omgivande fenorna avger så mycket värme som möjligt till den passerande luften.
Skillnaderna mellan de två värmarna ligger i detaljerna. Till exempel är elektroniken i Autoterm Air inte skyddad. Därför bör installation på en plats med mycket salt, fuktig luft undvikas. Kontrollpanelen på Autoterm Air stöder endast engelska eller ryska språket.
Å andra sidan är kostnaden för en Autoterm Air-värmare mycket lägre och de kommer med ett bra tillbehörspaket, som inkluderar ett utsugsmunstycke. Detta gör att en kapsel kan omvandlas till en dieseltank. Den enda extravaran som måste köpas till är avgasutloppet för båtens värmesystem.