Styrning & Hydraulik
Hydraulisk styrning
Ett hydraulisk styrsystem hjälper dig manuvrera högprestanda motorer både säkert och med lätthet. Feedback är helt utesluten och de är mycket enkelt att hålla en rak kurs, då de inte krävs någon ansträngning förän du faktiskt vill svänga motorn eller rodret. Vi saluför ett brett utbud av hydraulstyrningspaket, normalt sett innehåller ett paket hydraulisk styrpump, styrpump och hydraulolja. Vissa kitt innehåller även hydraulslangar och kopplingar. Vi lagerhåller komponenter som passer I stort sett vilken båt som helst både fritidsbåtar och större kommersiella fartyg.
- Adaptor kit verado 135/150 HPReducerat pris 935,00 kr Ordinarie pris 995,00 kr
- Kabel EPS H7 6ft micro c eXT.Reducerat pris 1 355,00 kr Ordinarie pris 1 365,00 kr
- Ratt Falcon 340 svartReducerat pris 1 089,00 kr Ordinarie pris 1 325,00 kr
- Ratt Falcon 340 silverReducerat pris 1 185,00 kr Ordinarie pris 1 325,00 kr
- Ratt Tanengum 330 mm svartReducerat pris 1 113,00 kr Ordinarie pris 1 265,00 kr
- Ratt Tanengum 360 mm svartReducerat pris 1 235,00 kr Ordinarie pris 1 245,00 kr
- Ratt Tanengum 330 mm vitReducerat pris 1 230,00 kr Ordinarie pris 1 375,00 kr
- Ratt Tanengum 330 mm gråReducerat pris 1 110,00 kr Ordinarie pris 1 245,00 kr
- T-nippel 2x9/16-24 -5ORB (2st)Reducerat pris 1 465,00 kr Ordinarie pris 1 550,00 kr
- Kit för HC5345Reducerat pris 1 275,00 kr Ordinarie pris 1 350,00 kr
- Service kit HC5370Reducerat pris 1 409,00 kr Ordinarie pris 1 495,00 kr
- Nippelsats 1/2"" kopparrörReducerat pris 1 145,00 kr Ordinarie pris 1 215,00 kr
- Lewmar Kompass nakterhusReducerat pris 1 265,00 kr Ordinarie pris 1 290,00 kr
- Pivot plate Baystar HC4645Reducerat pris 1 695,00 kr Ordinarie pris 1 795,00 kr
- Pivot plate Baystar HC4647Reducerat pris 1 695,00 kr Ordinarie pris 1 795,00 kr
- Pivot plate Baystar HC4658Reducerat pris 1 695,00 kr Ordinarie pris 1 795,00 kr
- Baystar "drop in kit" HH4314Reducerat pris 1 649,00 kr Ordinarie pris 1 745,00 kr
- Service kit HC5378, HC5379Reducerat pris 1 499,00 kr Ordinarie pris 1 510,00 kr
- Genomföring två slangar rostfrReducerat pris 1 505,00 kr Ordinarie pris 1 595,00 kr
- Lewmar Cobra - ändbeslag AHFT10Reducerat pris 1 835,00 kr Ordinarie pris 1 865,00 kr
- Service kit HC5319, HC5373Reducerat pris 1 429,00 kr Ordinarie pris 1 515,00 kr
- Fitting kit add station ORBReducerat pris 1 599,00 kr Ordinarie pris 1 695,00 kr
- Infällningskit (fr.2009)Reducerat pris 1 570,00 kr Ordinarie pris 1 755,00 kr
- Luftnippel 9/16-24 -5ORB (2st)Reducerat pris 1 409,00 kr Ordinarie pris 1 495,00 kr
Olika typer av hydrauliska styrsystem
Två slangs manuellt system: I dessa system flyttar styrpumpen styrcylindern direct. När du vrider ratten medurs pumpar styrpumpen oljan till styrbord sidans hydraulslang. Oljan kommer nu att pumpas in I cylinder och antingen dra ut eller trycka in cylinder. Den inkommande olja tycker på en kolv innuti cylinder som sitter fast på axeln. När kolven flyttas kommer axeln antingen dras in eller tryckas ut. När detta sker kommer olja från babords del av cylinder att tyckas ut och återgå upp till styrpumpen via hydraulslangen.
Tre slangs manuellt system: Tre slangs system är trycksatt och innehåller förutom de som är inkluderat I systemet ovan en oljareservoar samt en övertrycksventil. Dessa hydraulsystem är vanliga på fritidsbåtar och kommersiell sjöfart upp till 70 fot. Styrpumpen är enklare då dom inte innehåller varken oljereservoar eller övertrycksventil. Oljepåfyllningen sitter separat från styrpumpen istället för direct vi pumpen. De används ofta kopparrör mellan påfyllning och pumpen istället för nylonslang.
Power assist: För utombordare över 150hk och större eller applikationer med två eller fler motorer eller inombordmotorer utan inbyggd servo är de en stor fördel att använda en elektrisk styrd hydraulisk pump för att få like lätt styrning som I din bil.
Power Steering: Större båtar kräver ett större styrsystem som klarar större större krafterna som uppstår vid rudret. Power steering system är uppbyggda av två system:
- “Manuella” systemet är uppbyggt av en standard Seastar styrpump och styrcylinder (som är försedd med ett integrerat servo cylinder och ventil).
- “Motor” systemet är antingen en pump som drivs av inombordmotor (konversionell) eller en elektriskt styrservopump.
Den manuellt styrda delen ger ddig kontroll medans “motor” delen star för kraften för som används för att vrida rodret. Se diagrammet för nya Optimus 360 systemet, som är NMEA2000 kompatibelt och använder en joystick som kontroll enhet.
Delar I ett hydrailiskt styrsystem
De är uppbyggt av två huvudkomponenter styrpump samt styrcylinder. Mer avancerade system kan även innehålla oljereservoar specialventiler, övertrycksventil eller pump för autopilot.
Styrpumpen är uppbyggd utav en rad ventiler som pumpar olja ut I slangarna. När du vrider på ratten får de swashplattan att trycka på en rad små kolvar pumpar. Användandet av små kolvpumpar tillsammans med kullager gör de att pumpen blir väldigt lättvriden oc går inte att jämföra med en vanligt kolvpump.
Den interna ventil paketet fungerar som en backventil, de hindrar olja från att rinna tillbaka till pumpen samtidigt som effektivt förhindrar feedback I ratten. I system som tex dom populära Seastar och Seastar PRO utgör styrpumpen flera viktiga funktioner, den aggerar oljereservoar och övertrycksventil. Andra system har styrpump övertrycksventil och reservoar separate.
Under användning när ratten vrids medurs trycks oljan från pumpen till styrbord sidas hydraulslang. Oljan pumpas in I cylinder och antingen trycker ut eller drar ihop cylinders axel. Inkommande olja trycker på en kolv som sitter fast I axel. När kolven flyttar sig kommer axeln att antingen dras in eller trycka ut beroende på utförande. Oljan som trycks up på andra sidan återgår till styrpumpen via hydraulslangen.
Hur väljer man styrpump ?
Att välja rätt kompenenter är relativt enkelt I detta fallet då de är väldigt få delar I ett hydraulstyrsystem. Men skulle de ändå vara några frågetecken kommer vi reda ut de mesta här. Välj Seastar 1.7 styrpump för båtar upp till 40fot, utombordare upp till 250hk, och hastighet upp till 45knop. För båtar med 300hk och mer eller farter över 50knop rekommenderar vi Seastar PRO. Den jobbar under ett tryck på upp till 1500psi, och erbjuder bästa möjliga kontroll samt reducerar tröghet I ratten så mycket de är möjligt. Den ökade volymen på 2.0 cu.in ger en snabbare respons. Seastar standard styrpumpar kommer I 2.0 och 2.4 cu.in pumpvolym för större cylindrar eller speciella applicationer.
Infällningskit hjälper dig att fälla in delar eller hela rattpumpen på ställen där de är ont om plats. De gör de även lättare att eftermontera hydraulisk styrning där de tidigare suttit mekaniskt styrning.
Tilt styrningskit finns tillgängligt till Baystar, Seastar samt Seastar PRO. De finns däremot inte till tex Capilano eller Hynatic.
Hydraulcylinder
Cylinder: Består kortfattav av en kolv, en cylinder samt infästningsdetaljer. Kolven flyttas med hjälp av hydraulolja som pumpas från styrpumpen när man vrider på ratten.
Dagens generation av cylindrar för utombordare gör installtionen enkel eftersom de använder motorns styrrör som stöd samt styrarmen som infästningspunkt. Kortfattat så tar cylinder stöd mellan två punkter en som sitter fast I båten och den andra som är ledad och rörlig.
Denna typen av hydraulcylinder kallas även för balancerad cylinder, med de menast att både sidorna av cylindern dvs styrbord och babord har samma storlek. I och med detta så är dessa cylindrar idealiska för autopilot då både styrbord och babord är helt symetriska. Tänkt dock på att äldra baystar kit (HK4200 och HK4230) innehåller en obalancerad cylinder som inte kan användas tillsammans med autopilot.
De är finns en mängd olika cylindrar för roder och drev som passer I stort sett vilken båt som helst, men att välja rätt kan ibland vara svårt. Vi hjälper självklart gärna till! Du når oss på info(@)kampeorpmarin.se eller +46 707 69 66 90. Du kan även kontakt Seastar solutions importör Jan Comstedt AB på 031 775 65 30. Vi hjälper dig steg för steg I processen att välja rätt styrning för just dn båt.
De finns flera olika rattpumpar samt cylinder kombinationer att välja på (förutom Seastar PRO) för att få de rätt antal rattutslag för att passa just din båts egenskaper och ditt användningsområde på bästa möjliga sätt.
Hydraulslang: En hydraulslangs uppgift är att fora hydrauloljan från styrpumpen till styrcylinder och tillbaka igen. De finns färdigpressade slangar I en manga olika längder att beställa. De rekommenderas inte att försöka modifiera färdigpressade slangar om man inte har tidigare erfarenhet och rätt pressutrustning. För motorer över 150hk rekommenderas att endast välja pressade slangar då dom klenare plastslangarna oftast inte klarar de högre trycket som uppstår.
Parallellstag (Tie Bar): Parallellstag eller Tiebar som de även kallas används I applikationer där två eller fler utombordsmotorer skall styras parallellt. Vissa system använder en mekanisk Tiebar och vissa använder ett hydrauliskt parallellstag.
Autopilot: En hydraulisk autopilot består oftast av en kontrollenhet som styr en elektrohydraulisk pump som är kopplat till styrsystemet. Vissa system kräver även en returslang som går från pumpen till styrcylinder (även kallas kompensations slang). Seastar Add-a-station kit (HF5501 för utombordare samt HF5502 for inombordsmotorer) innehåller de du behöver för att installera en Autopilot. Vissa Autopiloter kräver även en roderpositions sensor, dessa medföljer alltid om du din autopilot skulle behöva de.
Baystar och SeaStar Hydraulstyrning för utombordsmotor
Baystar Utombordsstyrning
- Singel motor upp till max 150hk som tex mindre motorbåtar eller RIB. Standard styrrör, balancerad cylinder.
- Compact styrpump behöver 5 tum utrymme, håltagning 3tum, 4,5 rattvarv ändläge till ändläge.
- Möjlighet till 5 positions tilt, Baystar PLUS för snabbare response.
Inte rekommenderad för hög presterade motorer som Evinrude G2 eller Mercury Optimax 150hk utombordare. Eller på höghastighetsbåtar som bass boats eller tävlingsbåtar.
SeaStar utombordsstyrning (frontmonterad)
- Stardard hydraulsystem. Installeras normalt på större motorbåtar och daycruisers.
- Passar för singel eller flermotor installationer. Motorerna kan tiltas separate för dubbelmontage. För installationer upp till 700hk.
- 5 rattvarv ändläge till ändläge.
SeaStar utombordsstyrning (sidomonterad)
- Installeras tex på större motorbåtar samt daycruisers
- Passar alla motorer med gängar tilt / styrrör. Cylindern monteras I motorns tilt / styrrör- Singel eller flermotor instatillationer. Max motorstyrka 600hk I applicationer med motroterande motor ( se Seastar Solutions hemsida för mer info). Passar båtar med grund motorbrunn och motorer utrustade med servostyrning.
- Oblancerad cylinder med 4,8/5,7 rattvarv ändläge till ändläge.
SeaStar Utombordsstyrning (motorbruns montering)
- Ett lättviktsalternativ till front eller sidomonterad cylinder. Akterspegel eller skrovmonterade cylindrar sitter ofta skruvad I en infästningspunkt I närheten av båtens akterspegel. Kapacitet för singel eller flermotor installationer. Passar motorer både med och utan tilt / styrrör.
- Upp till 600hk med motroterande motor. Max hastighet upp till 50knop.
- Obalancerad cylinder med 5,5 / 6,5 rattvar ändläge till ändläge.
SeaStar PRO Utombordsstyrning
- För höghastighetsinstalltioner som bass boats, race och tävlingsbåtar, eller båtar som är anpassade för hastigheter över 50knop och 350hk. För användning tillsammans med högsprestada propellrar och jackplate.
- Kompakt rattpump med 4,5tums utrymme, 3 tums håltagning (tilt behöver mer). Patenterade styrlåsventiler. 4,25 rattvarv ändläge till ändläge. Skall endast användas med pressad hydraulslang av Kevlar.
- Som tillval finns Pro cylinder med längre bussningar samt större pivot bussning för en ökad stabilitet.
SeaStar Tournament Serien
- Extreme Heavy duty cylinder och parallellstag designade för högpresterade flermotor installationer (finns även för single monterad motor).
- Installations specifika cylindrar och parallellstag.
- För användning med SeaStar cylinder och hydraulslangar.
Optimus 360 Joystick Control System
- Ersätter den tradisonella hydraulstyrningen med Joystick styrning samt växel och gaskontroll, utvecklad för båtar med dubbelmontage med mekaniska reglage. Optimus EST system ersätter båtens konversionella reglage och reglagekablar. Optimus 360 är en combination av dessa tre system som har kopplats samman till ett komplett styrsystem för samtliga funktioner. Detta gör de möjligt att styra alla systemen samtidigt endast med hjälp av en Joystick med extreme fingertopskänsla. Både Garmin och Raymarine har introducerat nya CANbus styrda Autopilot system ( GPH 20 och Evolution EV-DBW Drive-by-Wire) som är kompatibelt med detta system.
Optimus 360, Seastar Solutions nya servostyrsystem använders sig av “smarta” hydraulcylindrar och elektrisk rattpump. Allt kommuniserar via CANbus. Kontrollsystemet styr de två motorerna helt separate från varandra vilket möjligör extreme manuvrering vid tex tilläggning.
SeaStar & Capilano hydraulstyrning för drev
- För drev utan servo och fungerar bra ihop med med autopilot. Cylindrarna är modellspcifika dvs dom passer endast nämnda drev.
SeaStar & Capilano Heavy-duty hydraulstyrning för drev
- Passar drev, utombordsmotorer samt inombordsmotor som kräver en extern cylinder av betydande storlek och kraft. K-5 cylinder är nickel plätterad både för syns skull men även för att skydda cylindern om den sitter utsatt. Komponenterna säljs separate och behöver du hjälp så är de bara att ringa.
SeaStar & Capilano Hydraulstyrning inombordare
- Passar följande: fritids och arbetsbåtar upp till 50 fot med vissa undantag, de flesta båtar med single eller dubbla inombordsmotorer. Båtar på 26-44fot med singel inombordsmotor med planande och deplacement skrov. Båtar på 26-50fot med plannande skrov och dubbla inombordsmotorer. Båtar med deplacementskrov och segelbåtar från 26-44 for
- Utrustning för dubbla styrplatser säljs separate.
SeaStar Inomborsmotor med Servo
- Fartyg upp till 120 fot: Cylinder baseras på fartygets storlek och skrovtyp. Motorns fabrikat bestämmer vilken servostyrpump som skall användas.