OXE Diesel
OXE Diesel utombordare
OXE diesel är världens första högpresterande diesel utombordsmotor, byggd och designad för den krävande kommersiella användaren. OXE diesel utombordare är byggda på tillitlighet, kraft och kontroll.
Lägre bränsle förbrukning - OXE utombordare
På grund av en betydligt lägre bränsleförbrukning än en utombordare byggd för fritidsmarknaden erbjuder OXE Diesel användaren ett oöverträffat utbud. Det faktum att OXE Diesel går på diesel ger också användaren möjlighet att tanka från större dieseldrivna fartyg eller marinbaserade plattformar vilket ytterligare ökar mångsidigheten. Detta ökar drifttiden avsevärt för operatörer som övervägande använder diesel som huvudbränsle. OXE Diesel har också bra bränsleekonomi och använder 40 % mindre bränsle än en modern, fritids, bensinutombordare.
OXE & Biodiesel
Nu kan alla utombordare från OXE drivas på biodiesel. Detta betyder att genom att köpa en Diesel utombordare från OXE kan du minska ditt klimatavtryck med upp till 94,2%.
Fördelar med dieselmotor till båt
Enstaka bränsle – eftersom de flesta kommersiellt använda marinmotorer går på diesel finns det möjlighet till en enda bränsleflotta, om utombordsmotorerna också går på diesel. Detta eliminerar behovet och logistiken kring hantering av två typer av bränsle och gör det möjligt för varje fartyg i flottan att tanka från varandra. Detta är också i linje med Natos policy för singelbränsle, som säger att alla enheter som kan köras på diesel ska köras på diesel, som trädde i kraft 2015.
Flexibelt bränsle - OXE-dieselmotorerna körs på EN 590, ASTM D 975 nr 1 och nr 2, och JIS KK 2204, F54 och F75, vilket ger användarna hög flexibilitet och lättillgängligt bränsle. HVO100 och andra BioDiesel-bränslen är hållbara alternativ att använda vilket avsevärt minskar miljöpåverkan. Vid körning på BioDiesels rekommenderas att installera ett förfilter i dieseltanken för att undvika risken för tillväxt i bränsletanken.
Mindre brandfarligt än bensin – Diesel är ett mindre brandfarligt bränsle och därför säkrare att arbeta i farliga miljöer än till exempel bensin. Eftersom OXE Diesel är icke-gnisttänd, tillåts motormodellerna också i begränsade miljöer som är utom räckhåll för gnisttända produkter såsom bensinutombordare.
Högre energitäthet – Diesel har en högre energitäthet än bensin vilket ger motorn högre effektivitet och vridmoment, vilket säkerställer ökad acceleration och lägre bränsleförbrukning. Dieselns nedärvda energitäthet innebär också ökad räckvidd, jämfört med en lika kraftfull motor som går på bensin. Den högre energitätheten hos diesel underlättar längre driftperioder och ökar tidslängden mellan tankning.
SÄKERHET
OXE Diesel är designad för att vara säker i alla miljöer. Robust design, låghastighetskontroll och snabbväxlingsförmåga leder till säker drift under ogynnsamma förhållanden. Diesel är ett mer tillgängligt och mindre brandfarligt bränsle än bensin, därför är det mycket säkrare att arbeta med än bensin i alla arbetsmiljöer.
Low Speed Control (LSC) och Quick Shift Capability (QSC) ger en förfinad och smidig manövrerbarhet. Motorns höga vridmoment säkerställer också att det finns tillräckligt med kraft för manövrering under hög belastning och/eller låga hastigheter, även under 4 knop.
OXE Diesel-modeller är byggda för att hålla. Serviceintervallen på 200 timmar för rutinservice och 800 timmar för utökad service och förväntad livslängd som överstiger 3000 timmar är ett bevis på systemets tillförlitlighet. Den långa livslängden ger förtroende och säkerhet för kommersiella användare som behöver veta att de inte arbetar med utslitna verktyg.