Ankare
- Delta 6kg galvatReducerat pris 1 492,00 kr Ordinarie pris 1 695,00 kr
- Delta 10kg galvatReducerat pris 1 677,00 kr Ordinarie pris 2 005,00 kr
- Delta 4kg galvatReducerat pris 1 169,00 kr Ordinarie pris 1 315,00 kr
- Lewmar CQR 7 kg galvatReducerat pris 3 146,00 kr Ordinarie pris 3 180,00 kr
- Lewmar CQR 9kg galvatReducerat pris 3 639,00 kr Ordinarie pris 3 685,00 kr
- Lewmar CQR 11kg galvatReducerat pris 5 485,00 kr Ordinarie pris 5 705,00 kr
- Lewmar CQR 16kg galvatReducerat pris 6 226,00 kr Ordinarie pris 6 470,00 kr
- Lewmar CQR 20kg galvatReducerat pris 7 391,00 kr Ordinarie pris 7 675,00 kr
- Lewmar CQR 27kg galvatReducerat pris 8 545,00 kr Ordinarie pris 8 595,00 kr
- Lewmar CQR 34kg galvatReducerat pris 9 332,00 kr Ordinarie pris 9 760,00 kr
- Sleipner plättankare 8kgReducerat pris 3 110,00 kr Ordinarie pris 3 335,00 kr
- Sleipner plättankare 10kgReducerat pris 3 648,00 kr Ordinarie pris 3 907,00 kr
- Sleipner plättankare 12gReducerat pris 4 217,00 kr Ordinarie pris 4 548,00 kr
- Sleipner plättankare 20kgReducerat pris 5 152,00 kr Ordinarie pris 5 621,00 kr
- 1907S Stainless Bruce anchor 7,5kgReducerat pris 4 179,00 kr Ordinarie pris 4 555,00 kr
- Lewmar CQR 27kg rostfrittReducerat pris 55 303,00 kr Ordinarie pris 55 305,00 kr
- Lewmar CQR 34kg rostfrittReducerat pris 69 113,00 kr Ordinarie pris 69 115,00 kr
- Lewmar CQR 66kg rostfrittReducerat pris 102 532,00 kr Ordinarie pris 141 720,00 kr
- DTX 6kg rostfrittReducerat pris 3 887,00 kr Ordinarie pris 4 610,00 kr
- Lewmar DTX 16kg rostfrittReducerat pris 9 383,00 kr Ordinarie pris 11 100,00 kr
- Lewmar DTX 20kg rostfrittReducerat pris 12 690,00 kr Ordinarie pris 14 990,00 kr
- Lewmar DTX 25kg rostfrittReducerat pris 15 741,00 kr Ordinarie pris 18 575,00 kr
- Lewmar DTX 40kg rostfrittReducerat pris 24 987,00 kr Ordinarie pris 31 230,00 kr
Hur fungerar ett ankare?
Ankare gräver sig ned i havsbotten för att hålla båten på plats. Ankaret har en viktig säkerhetsroll nämligen att hålla båten borta från klipporna. Ankaret kan även säkra båten tillfälligt medan du tex fiskar, äter lunch eller övernattar.
När ett ankare tränger ned i havsbotten, skapar det ett så kallat sug motstånd, skapat av bottenmaterialet plus vikten av ankaret. När båten drar i ankaret gräver ankaret djupare och skapar ytterligare motstånd. Men i steniga bottnar är det svårare för ankaret att gräva ner sig utan att de istället brukar fästa på klippor och mellan större stenar.
Hur sätter man ett ankare?
För att säkerställa att ett ankare "sätts" ordentligt, applicera drag i ankarlinan så att ankaret tränger ned ordentligt i botten innan du lägger till så slipper du en otrevlig överraskning senare. Du gör detta genom att lägga fast anakarlinan snabbt och antingen backa upp eller köra framåt beroende på om du släpper ankaret i fören eller aktern. Om din båt flyttar sig, återställ ankaret till där du la de från början och försök igen. Många båtägare gör bara ett halvhjärtat försök att sätta ankaret genom att lägga fast och köra bara några sekunder. Men för att vara helt säker på att ankaret sitter måste du lägga mer belastning på ankarlinan under en längre tid. Din båt ska dras mot ankaret när du slår ifrån motorn, vilket indikerar att du har belastat ankarlinan tillräckligt för att testa ankaringen. Detta är ända sätter att veta att ditt ankare kommer att hålla är just att dra ordertligt i de.
Hur lång ankarlina skall man ha?
Diagramet ovan visar 7:1 av djup vs längd på ankarlinan. Räckvidd definieras som ett förhållande mellan längden på ett ankarlinan och vattnets djup där ankaret ligger uppmätt från däckshöjd. De flesta förankringsrekomendationer och ankartillverkare är överens om att ett förhållande på 7:1 uppnår ankarets tilltänkta hållkraft, och mer lina ute är bättre än mindre. I teorin är 7:1 i förhållande en bra måttstock, men vid en trång ankringsplats är de ibland helt enkelt inte möjligt och de är mer rimligt med 3:1 eller 4:1, man får jobba med de utrymmet man har helt enkelt. När ett ankare är säkert "sätt" kan du överväga att förkorta ankarlinan vid en trång förankring. När ett ankare har "satt sig" kommer det nästan alltid att hålla samma dragkraft som användes för att sätta det, även om ankarlinan tas in. Det betyder att du kan släppa ut mycket ankarlina, dra ned ankaret med motorn och sedan korta ankarlinan för att minska svängrummet. Men om din båt svänger och ankaret måste "sätta" sig själv, kommer de inte sitta lika bra. Och de är detta man kallar för förankringens Ryska Rolette.
Fyra tips för säker ankring
Det är ganska enkelt att sätta om ett ankare när vind och ström kommer konsekvent från en riktning, men om de svänger, presterar vissa ankare bättre än andra under olika dragvinklar. Varje ankare kan lossna från havsbotten om båten svänger tillräckligt långt. Fyra tekniker kan varna dig när din båt svänger:
Exempel på varningssystem för svängning vid ankaret
- Om du har ett ankarlarm på din plotter, ställ in det så att det varnar dig om båten svänger för långt från den position där den var när du ställde ankaret.
- Om du har en elektronisk kompass eller autopilot, ställ in banlarmet så att det varnar dig om båtens kurs ändras radikalt.
- Om du har larm på ditt ekolodsgivare kan du ställa in max- och minimilarm för att varna dig om vattendjupet förändras avsevärt, vilket indikerar att du driver antingen bort från eller mot stranden.
- Ställ upp en ankarklocka. Det är en bra praxis att sikte på landmärken när du ankrar så att du kan upptäcka eventuella efterföljande förändringar i din position.
Bedömning av bottenförhållanden
Ankare måste utveckla tillräckligt med motstånd i havsbotten för att klara båtens krafter - vind och vågorna. Ett ankars förmåga att utveckla motstånd är helt beroende av dess förmåga att tränga ner i havsbotten. Vi har tagit del av flera ankartest, och trots olika resultat verkar det alltid finnas en obestridlig slutsats: Valet av en lämplig botten för ankring är en mycket mer kritisk faktor än ankarets design. Så hur väljer du rätt ankare? Du måste ta hänsyn till förväntade bottenförhållanden. Här är en analys av potentiella alternativ baserat på havsbotten.
Sand:
Finkornig sand är relativt lätt för ankare att tränga igenom och ger genomgående hög hållkraft och repeterbara resultat. De flesta ankare kommer att hålla den största spänningen i hård sand. Bäst i sand är de lätta ankarna i Danforth-stil som bruce ankare och trifoil ankare.
Lera:
Lera har låg skjuvhållfasthet och kräver ankarkonstruktioner med en bredare skaft-vinkel och större farea. Detta gör att ankaret kan tränga djupt in till där lera har större skjuvhållfasthet och ger också mer ytarea i dragriktningen. Lera är ofta bara ett tunt lager över något annat material, så ankare som kan tränga igenom lera till det underliggande materialet kommer att hålla bättre. Fästningsankare har överlägsen hållkraft i lera, eftersom de kan omvandlas till en bred flockvinkel.
Steniga underdelar:
Att hållkraft är mer beroende av var du släpper ankaret än av vilken typ av ankare du har. Plogformade eller grapnel-ankare, med hög strukturell hållfasthet för att upprätthålla höga punktbelastningar fungerar i allmänhet bäst. Dessa inkluderar Bruce, CQR eller Delta, liksom de gammaldags ankare i Fisherman-stil.
Skiffer, lera och gräsbevuxna bottnar:
Tuffa underdelar för alla ankarkonstruktioner. Ankarets vikt, mer än dess design, kan vara den viktigaste faktorn för penetration och hållkraft. CQR och Delta ankare anses vara bra på grund av deras förmåga att tränga in i vegetationen. Dessa förhållanden har dock stor sannolikhet för falsk inställning på grund av ankaret som fångar på rötter och utsprång snarare än något fast.
Våra bästa förankringstips
Trots påståenden finns det inte en enda ankarkonstruktion som passar bäst under alla förhållanden. Båtförare som reser till områden där det finns en viss typ av botten måste ha ett eller flera ankare som är lämpliga för den botten. För alla utom mycket små båtar rekommenderar vi att alla båtar bär minst två ankare av följande skäl:
- Ha ett extra ankare med ig om ett går förlorat.
- Olika ankartyper fungerar bäst för olika förhållanden.
- Två ankare låter dig förankra både fören och aktur under säkra förhållanden.
- Inspektera hela ditt ankarsystem med avseende på skav, lösa bojor och böjda fläckar. Systemet är bara lika pålitligt som den svagaste komponenten.