;

FRI FRAKT!

Vid alla ordrar över 1000kr.

KÖP MED FAKTURA!

Handla med faktura och betala efter du fått varan!

ÖPPET KÖP

Vi erbjuder 14 dagar öppet köp

Styrning & Hydraulik

Hydrauisk styrning

Ett hydraulisk styrsystem hjälper dig manuvrera högprestanda motorer både säkert och med lätthet. Feedback är helt utesluten och de är mycket enkelt att hålla en rak kurs, då de inte krävs någon ansträngning förän du faktiskt vill svänga motorn eller rodret. Vi saluför ett brett utbud av hydraulstyrningspaket, normalt sett innehåller ett paket hydraulisk styrpump, styrpump och hydraulolja. Vissa kitt innehåller även hydraulslangar och kopplingar. Vi lagerhåller komponenter som passer I stort sett vilken båt som helst både fritidsbåtar och större kommersiella fartyg.

Visa som Rutnät Lista

Artiklar 1-24 av 345

Sida
Per sida
Fallande ordning
  1. Påfyllnadskit sport tilt
    855 kr
    I lager (3-6 dagar)
  2. Ratt Falcon 340 svart - 188002 Ratt Falcon 340 svart - 188002
    -15%
    Ratt Falcon 340 svart
    Ordinarie pris 1 175 kr Reducerat pris 995 kr
    I lager (3-6 dagar)
  3. Ratt Falcon 340 silver - 188004 Ratt Falcon 340 silver - 188004
    -15%
    Ratt Falcon 340 silver
    Ordinarie pris 1 175 kr Reducerat pris 995 kr
    Få i lager (3-6 dagar)
  4. Ratt Tanengum 330 mm svart - 188019 Ratt Tanengum 330 mm svart - 188019
    -11%
    Ratt Tanengum 330 mm svart
    Ordinarie pris 1 115 kr Reducerat pris 990 kr
    I lager (3-6 dagar)
  5. Ratt Tanengum 360 mm svart - 188020 Ratt Tanengum 360 mm svart - 188020
    -12%
    Ratt Tanengum 360 mm svart
    Ordinarie pris 1 175 kr Reducerat pris 1 029 kr
    I lager (3-6 dagar)
  6. Ratt Tanengum 330 mm vit - 188119 Ratt Tanengum 330 mm vit - 188119
    -12%
    Ratt Tanengum 330 mm vit
    Ordinarie pris 1 175 kr Reducerat pris 1 029 kr
    Beställningsvara
  7. Ratt Tanengum 330 mm grå - 188219 Ratt Tanengum 330 mm grå - 188219
    -12%
    Ratt Tanengum 330 mm grå
    Ordinarie pris 1 175 kr Reducerat pris 1 029 kr
    I lager (3-6 dagar)
  8. T-nippel ORB 3/8"" - 3/8"" (2st)
    995 kr
    I lager (3-6 dagar)
  9. T-nippel ORB 3/8"" - 3/8"" (2st)
    1 085 kr
    I lager (3-6 dagar)
  10. Adaptor kit verado 135/150 HP
    995 kr
    I lager (3-6 dagar)
  11. JBS anslutningsats OMC turbo
    1 090 kr
    Få i lager (3-6 dagar)
  12. Ratt Falcon 310 silver - 188003 Ratt Falcon 310 silver - 188003
    -16%
    Ratt Falcon 310 silver
    Ordinarie pris 1 065 kr Reducerat pris 899 kr
    Beställningsvara
  13. Fitting kit add station
    855 kr
    Beställningsvara
  14. Seal kit 150EM,MV
    845 kr
    I lager (3-6 dagar)
  15. HF5519 T-rör luftnippel
    475 kr
    I lager (3-6 dagar)
  16. Mutter, bult, bricka (HC5345)
    860 kr
    Få i lager (3-6 dagar)
  17. Ratt Lipari 280 svart m/ knopp - 181011 Ratt Lipari 280 svart m/ knopp - 181011
    -16%
    Ratt Lipari 280 svart m/ knopp
    Ordinarie pris 995 kr Reducerat pris 839 kr
    I lager (3-6 dagar)
  18. Styrväxel Quick Connect
    995 kr
    I lager (3-6 dagar)
  19. Power assist pilot kit
    945 kr
    Få i lager (3-6 dagar)
  20. Ratt Falcon 310 svart - 188001 Ratt Falcon 310 svart - 188001
    -16%
    Ratt Falcon 310 svart
    Ordinarie pris 1 065 kr Reducerat pris 899 kr
    I lager (3-6 dagar)
  21. Kit för HC5345
    940 kr
    I lager (3-6 dagar)
  22. Seal kit O/B sidemount
    1 080 kr
    Få i lager (3-6 dagar)
  23. T-nippel ORB vertikal (2st)
    1 050 kr
    I lager (3-6 dagar)
  24. T-nippel ORB horisontell (2st)
    1 050 kr
    I lager (3-6 dagar)
Visa som Rutnät Lista

Artiklar 1-24 av 345

Sida
Per sida
Fallande ordning

Olika typer av hydrauliska styrsystem

Två slangs manuellt system: I dessa system flyttar styrpumpen styrcylindern direct. När du vrider ratten medurs pumpar styrpumpen oljan till styrbord sidans hydraulslang. Oljan kommer nu att pumpas in I cylinder och antingen dra ut eller trycka in cylinder. Den inkommande olja tycker på en kolv innuti cylinder som sitter fast på axeln. När kolven flyttas kommer axeln antingen dras in eller tryckas ut. När detta sker kommer olja från babords del av cylinder att tyckas ut och återgå upp till styrpumpen via hydraulslangen.

Tre slangs manuellt system: Tre slangs system är trycksatt och innehåller förutom de som är inkluderat I systemet ovan en oljareservoar samt en övertrycksventil. Dessa hydraulsystem är vanliga på fritidsbåtar och kommersiell sjöfart upp till 70 fot. Styrpumpen är enklare då dom inte innehåller varken oljereservoar eller övertrycksventil. Oljepåfyllningen sitter separat från styrpumpen istället för direct vi pumpen. De används ofta kopparrör mellan påfyllning och pumpen istället för nylonslang.

Power assist: För utombordare över 150hk och större eller applikationer med två eller fler motorer eller inombordmotorer utan inbyggd servo är de en stor fördel att använda en elektrisk styrd hydraulisk pump för att få like lätt styrning som I din bil.

Power Steering: Större båtar kräver ett större styrsystem som klarar större större krafterna som uppstår vid rudret. Power steering system är uppbyggda av två system:

  • “Manuella” systemet är uppbyggt av en standard Seastar styrpump och styrcylinder (som är försedd med ett integrerat servo cylinder och ventil).SeaStar Power Assist / Servo
  • “Motor” systemet är antingen en pump som drivs av inombordmotor (konversionell) eller en elektriskt styrservopump.

Den manuellt styrda delen ger ddig kontroll medans “motor” delen star för kraften för som används för att vrida rodret. Se diagrammet för nya Optimus 360 systemet, som är NMEA2000 kompatibelt och använder en joystick som kontroll enhet.

Delar I ett hydrailiskt styrsystem

De är uppbyggt av två huvudkomponenter styrpump samt styrcylinder. Mer avancerade system kan även innehålla oljereservoar specialventiler, övertrycksventil eller pump för autopilot.

Styrpumpen är uppbyggd utav en rad ventiler som pumpar olja ut I slangarna. När du vrider på ratten får de swashplattan att trycka på en rad små kolvar pumpar. Användandet av små kolvpumpar tillsammans med kullager gör de att pumpen blir väldigt lättvriden oc går inte att jämföra med en vanligt kolvpump.

Den interna ventil paketet fungerar som en backventil, de hindrar olja från att rinna tillbaka till pumpen samtidigt som effektivt förhindrar feedback I ratten. I system som tex dom populära Seastar och Seastar PRO utgör styrpumpen flera viktiga funktioner, den aggerar oljereservoar och övertrycksventil. Andra system har styrpump övertrycksventil och reservoar separate.

Under användning när ratten vrids medurs trycks oljan från pumpen till styrbord sidas hydraulslang. Oljan pumpas in I cylinder och antingen trycker ut eller drar ihop cylinders axel. Inkommande olja trycker på en kolv som sitter fast I axel. När kolven flyttar sig kommer axeln att antingen dras in eller trycka ut beroende på utförande. Oljan som trycks up på andra sidan återgår till styrpumpen via hydraulslangen.

 

Hur väljer man styrpump ?

SeaStar PRO 2.0 Att välja rätt kompenenter är relativt enkelt I detta fallet då de är väldigt få delar I ett hydraulstyrsystem. Men skulle de ändå vara några frågetecken kommer vi reda ut de mesta här. Välj Seastar 1.7 styrpump för båtar upp till 40fot, utombordare upp till 250hk, och hastighet upp till 45knop. För båtar med 300hk och mer eller farter över 50knop rekommenderar vi Seastar PRO. Den jobbar under ett tryck på upp till 1500psi, och erbjuder bästa möjliga kontroll samt reducerar tröghet I ratten så mycket de är möjligt. Den ökade volymen på 2.0 cu.in ger en snabbare respons. Seastar standard styrpumpar kommer I 2.0 och 2.4 cu.in pumpvolym för större cylindrar eller speciella applicationer.

Infällningskit hjälper dig att fälla in delar eller hela rattpumpen på ställen där de är ont om plats. De gör de även lättare att eftermontera hydraulisk styrning där de tidigare suttit mekaniskt styrning.

Tilt styrningskit finns tillgängligt till Baystar, Seastar samt Seastar PRO. De finns däremot inte till tex Capilano eller Hynatic.

Hydraulcylinder

Seastar cylinder HC5345Cylinder: Består kortfattav av en kolv, en cylinder samt infästningsdetaljer. Kolven flyttas med hjälp av hydraulolja som pumpas från styrpumpen när man vrider på ratten.

Dagens generation av cylindrar för utombordare gör installtionen enkel eftersom de använder motorns styrrör som stöd samt styrarmen som infästningspunkt. Kortfattat så tar cylinder stöd mellan två punkter en som sitter fast I båten och den andra som är ledad och rörlig.

Denna typen av hydraulcylinder kallas även för balancerad cylinder, med de menast att både sidorna av cylindern dvs styrbord och babord har samma storlek. I och med detta så är dessa cylindrar idealiska för autopilot då både styrbord och babord är helt symetriska. Tänkt dock på att äldra baystar kit (HK4200 och HK4230) innehåller en obalancerad cylinder som inte kan användas tillsammans med autopilot.

De är finns en mängd olika cylindrar för roder och drev som passer I stort sett vilken båt som helst, men att välja rätt kan ibland vara svårt. Vi hjälper självklart gärna till! Du når oss på info(@)kampeorpmarin.se eller +46 707 69 66 90. Du kan även kontakt Seastar solutions importör Jan Comstedt AB på 031 775 65 30. Vi hjälper dig steg för steg I processen att välja rätt styrning för just dn båt.

De finns flera olika rattpumpar samt cylinder kombinationer att välja på (förutom Seastar PRO) för att få de rätt antal rattutslag för att passa just din båts egenskaper och ditt användningsområde på bästa möjliga sätt.

Hydraulslang: En hydraulslangs uppgift är att fora hydrauloljan från styrpumpen till styrcylinder och tillbaka igen. De finns färdigpressade slangar I en manga olika längder att beställa. De rekommenderas inte att försöka modifiera färdigpressade slangar om man inte har tidigare erfarenhet och rätt pressutrustning. För motorer över 150hk rekommenderas att endast välja pressade slangar då dom klenare plastslangarna oftast inte klarar de högre trycket som uppstår.

Parallellstag (Tie Bar): Parallellstag eller Tiebar som de även kallas används I applikationer där  två eller fler utombordsmotorer skall styras parallellt. Vissa system använder en mekanisk Tiebar och vissa använder ett hydrauliskt parallellstag.

Autopilot: En hydraulisk autopilot består oftast av en kontrollenhet som styr en elektrohydraulisk pump som är kopplat till styrsystemet. Vissa system kräver även en returslang som går från pumpen till styrcylinder (även kallas kompensations slang). Seastar Add-a-station kit (HF5501 för utombordare samt HF5502 for inombordsmotorer) innehåller de du behöver för att installera en Autopilot. Vissa Autopiloter kräver även en roderpositions sensor, dessa medföljer alltid om du din autopilot skulle behöva de.

Baystar och SeaStar Hydraulstyrning för utombordsmotor

Baystar Utombordsstyrning

  • Singel motor upp till max 150hk som tex mindre motorbåtar eller RIB. Standard styrrör, balancerad cylinder.
  • Compact styrpump behöver 5 tum utrymme, håltagning 3tum, 4,5 rattvarv ändläge till ändläge.
  • Möjlighet till 5 positions tilt, Baystar PLUS för snabbare response.

Inte rekommenderad för hög presterade motorer som Evinrude G2 eller Mercury Optimax 150hk utombordare. Eller på höghastighetsbåtar som bass boats eller tävlingsbåtar.

SeaStar utombordsstyrning (frontmonterad)

  • Stardard hydraulsystem. Installeras normalt på större motorbåtar och daycruisers.
  • Passar för singel eller flermotor installationer. Motorerna kan tiltas separate för dubbelmontage. För installationer upp till 700hk.
  • 5 rattvarv ändläge till ändläge.

SeaStar utombordsstyrning (sidomonterad)

  • Installeras tex på större motorbåtar samt daycruisers
  • Passar alla motorer med gängar tilt / styrrör. Cylindern monteras I motorns tilt / styrrör- Singel eller flermotor instatillationer. Max motorstyrka 600hk I applicationer med motroterande motor ( se Seastar Solutions hemsida för mer info). Passar båtar med grund motorbrunn och motorer utrustade med servostyrning.
  • Oblancerad cylinder med 4,8/5,7 rattvarv ändläge till ändläge.

SeaStar Utombordsstyrning (motorbruns montering)

  • Ett lättviktsalternativ till front eller sidomonterad cylinder. Akterspegel eller skrovmonterade cylindrar sitter ofta skruvad I en infästningspunkt I närheten av båtens akterspegel. Kapacitet för singel eller flermotor installationer. Passar motorer både med och utan tilt / styrrör.
  • Upp till 600hk med motroterande motor. Max hastighet upp till 50knop.
  • Obalancerad cylinder med 5,5 / 6,5 rattvar ändläge till ändläge.

SeaStar PRO Utombordsstyrning

  • För höghastighetsinstalltioner som bass boats, race och tävlingsbåtar, eller båtar som är anpassade för hastigheter över 50knop och 350hk. För användning tillsammans med högsprestada propellrar och jackplate.
  • Kompakt rattpump med 4,5tums utrymme, 3 tums håltagning (tilt behöver mer). Patenterade styrlåsventiler. 4,25 rattvarv ändläge till ändläge. Skall endast användas med pressad hydraulslang av Kevlar.
  • Som tillval finns Pro cylinder med längre bussningar samt större pivot bussning för en ökad stabilitet.

SeaStar Tournament Serien

  • Extreme Heavy duty cylinder och parallellstag designade för högpresterade flermotor installationer (finns även för single monterad motor).
  • Installations specifika cylindrar och parallellstag.
  • För användning med SeaStar cylinder och hydraulslangar.

Optimus 360 Joystick Control System

  • Ersätter den tradisonella hydraulstyrningen med Joystick styrning samt växel och gaskontroll, utvecklad för båtar med dubbelmontage med mekaniska reglage. Optimus EST system ersätter båtens konversionella reglage och reglagekablar. Optimus 360 är en combination av dessa tre system som har kopplats samman till ett komplett styrsystem för samtliga funktioner. Detta gör de möjligt att styra alla systemen samtidigt endast med hjälp av en Joystick med extreme fingertopskänsla. Både Garmin och Raymarine har introducerat nya CANbus styrda Autopilot system ( GPH 20 och Evolution EV-DBW Drive-by-Wire) som är kompatibelt med detta system.

Seastar Optimus 360Optimus 360, Seastar Solutions nya servostyrsystem använders sig av “smarta” hydraulcylindrar och elektrisk rattpump. Allt kommuniserar via CANbus. Kontrollsystemet styr de två motorerna helt separate från varandra vilket möjligör extreme manuvrering vid tex tilläggning.

SeaStar & Capilano hydraulstyrning för drev

  • För drev utan servo och fungerar bra ihop med med autopilot. Cylindrarna är modellspcifika dvs dom passer endast nämnda drev.

SeaStar & Capilano Heavy-duty hydraulstyrning för drev

  • Passar drev, utombordsmotorer samt inombordsmotor som kräver en extern cylinder av betydande storlek och kraft. K-5 cylinder är nickel plätterad både för syns skull men även för att skydda cylindern om den sitter utsatt. Komponenterna säljs separate och behöver du hjälp så är de bara att ringa.

SeaStar & Capilano Hydraulstyrning inombordare

  • Passar följande: fritids och arbetsbåtar upp till 50 fot med vissa undantag, de flesta båtar med single eller dubbla inombordsmotorer. Båtar på 26-44fot med singel inombordsmotor med planande och deplacement skrov. Båtar på 26-50fot med plannande skrov och dubbla inombordsmotorer. Båtar med deplacementskrov och segelbåtar från 26-44 for
  • Utrustning för dubbla styrplatser säljs separate.

SeaStar Inomborsmotor med Servo

  • Fartyg upp till 120 fot: Cylinder baseras på fartygets storlek och skrovtyp. Motorns fabrikat bestämmer vilken servostyrpump som skall användas.